Hypotheek advies voor ondernemers

Al jaren ondernemer of net voor u zelf begonnen? Bij D&A Verzekeringen heeft u altijd een streepje voor als u een woning gaat kopen. Onze Hypotheekadviseurs zijn gespecialiseerd in het adviseren van ondernemers, freelancers en ZZPers.

Het eerste oriënterende gesprek met Hypotheekadviseur van D&A Verzekeringen, is altijd gratis en vrijblijvend. Als u daarna van ons hypotheekadvies wilt ontvangen, betaalt u advies- en bemiddelingskosten. Belangrijk is dat uw hypotheek aansluit bij u als ondernemer. Tijdens het oriënterend gesprek bespreken we onder andere:
  • Uw inkomen van de afgelopen 3 jaar (Om in aanmerking te komen voor een hypothecaire financiering van uw woning, heeft u jaarcijfers nodig van de afgelopen 3 jaar.)
  • De branche waarin u werkzaam bent
  • Uw huidige thuissituatie
  • Mogelijk zakelijk gebruik van een deel van uw eigen woning

Persoonlijk Hypotheek Adviesrapport

Bij een nieuwe hypotheek, of wanneer u uw bestaande hypotheek wilt meenemen waarbij u met belangrijke wijzigingen te maken krijgt, ontvangt u van ons een Persoonlijk Hypotheek Adviesrapport. Voor deze dienst betaald u vaste advies- en bemiddelingskosten welke onafhankelijk zijn onafhankelijk van de hoogte van uw hypotheek.

Andere kosten bij een hypotheek

Naast advies- en bemiddelingskosten heeft u bij een hypotheek nog andere kosten. Bijvoorbeeld voor de notaris en de makelaar. Wij hebben de meest voorkomende kosten voor u op een rij gezet. Een aantal van de genoemde kosten kunt u eenmalig aftrekken.

Extra kosten voor de koop van uw woning
Naast de koopsom van uw huis krijgt u te maken met bijkomende kosten. Bovenop de koopsom van een huis betaalt u bijvoorbeeld kosten koper.
Overdrachtsbelasting
Over de koopsom van uw woning betaalt u 2% overdrachtsbelasting. De Belastingdienst int overdrachtsbelasting via de notaris.
Leveringsakte
In een leveringsakte wordt het huis overgeschreven op een andere persoon. Alle rechten en plichten van de vorige eigenaar worden daarin overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Meestal kost een leveringsakte rond € 700, ongeacht de hoogte van de koopsom.
Aankopend makelaar
Voor het kopen van een huis kunt u de hulp inroepen van een makelaar. Hij of zij selecteert de huizen van uw wensen en onderhandelt namens u. De bemiddeling van een aankopend makelaar begint ongeveer vanaf € 1.250. Veel makelaars hanteren een promillage van de aankoopprijs. Of ze rekenen een vast bedrag voor een dienst of pakket aan diensten.
Bankgarantie
Vaak staat in de koopovereenkomst dat de koper een waarborgsom van 10% stort op de rekening van de notaris. Een bankgarantie zorgt ervoor dat het bedrag niet daadwerkelijk hoeft te worden gestort: de bank stelt zich garant voor de waarborgsom. Een bankgarantie bedraagt meestal 1% van de waarborgsom, dat komt neer op 0,1% van de koopsom.
Hypotheekakte (aftrekbaar)
Nadat de leveringsakte is getekend, wordt een hypotheekakte opgesteld. Hierin staat het geleende bedrag genoteerd en om welk onderpand (huis) het gaat. Een hypotheekakte kost gemiddeld € 700, ongeacht de hoogte van de hypotheek.
Nationale Hypotheek Garantie (aftrekbaar)
Financiert u uw huis met Nationale Hypotheek Garantie? Dan kunt u een lagere hypotheekrente krijgen. Wel betaalt u eenmalige kosten: 1% van de hypotheeksom.
Taxatierapport (aftrekbaar)
Een bank wil graag zekerheid over de waarde van het onderpand (uw huis). Daarom kan de bank vragen om een taxatierapport van een erkend taxateur. Richtprijs van een taxatierapport: vanaf € 150.
Bouwkundig rapport
Heeft u een huis dat ouder is dan 60 jaar gekocht? Dan kan de bank naast een taxatierapport ook om een bouwkundig rapport vragen. Een bouwkundig rapport wordt opgemaakt door een bouwkundig inspecteur. Richtprijs van een bouwkundig rapport: vanaf € 160.
Bereidstellingsprovisie
Soms is het nodig om de hypotheekofferte te verlengen. In dat geval rekent de geldverstrekker kosten: ongeveer 0,25% van het maandelijkse hypotheekbedrag.
Kosten overbruggingskrediet (aftrekbaar)
Wanneer u uw oude woning nog niet heeft verkocht, dan kunt u uw verwachte winst alvast lenen. Over dit geleende bedrag betaalt u meestal een variabele rente.
Inschrijving in het Kadaster
Om de overdracht van de woning definitief te maken, is een inschrijving in het Kadaster nodig. Deze inschrijving is onderdeel van de prijs die u voor de leveringsakte betaalt.
Informeer vooraf goed naar de kosten. Bij genoemde kosten gaat het om een gemiddelde. Kosten die notarissen en makelaars hanteren, kunnen aanzienlijk verschillen.
Hypotheek advies en informatie over bijkomende kosten

Kosten van advies

Voor het advies betaalt u advies- en bemiddelingskosten. Dit is een vast bedrag. U kunt echter vrijblijvend een eerste oriënterend gesprek voeren met een D&A adviseur.

Meer weten?

Contact D&A Verzekeringen voor informatie over hypothecaire financiering.